Cara Mengitar Tangki Ikan

Kitaran nitrogen (juga dikenali sebagai kitaran nitrat) adalah proses yang memecah produk sisa nitrogen toksik di dalam akuarium menjadi komponen yang kurang berbahaya. Agar kitaran ini dapat berkembang, bakteria bermanfaat yang memakan produk sisa ini perlu tumbuh dalam sistem penapis akuarium. Memperkenalkan ikan ke akuarium tanpa kitaran nitrogen yang sihat adalah idea yang tidak baik - penumpukan bahan kimia sisa boleh memberi tekanan besar kepada ikan, bahkan berpotensi membunuhnya. Oleh itu, berbasikal adalah sesuatu yang perlu dilakukan oleh setiap pemilik akuarium baru untuk memastikan kesihatan dan keselamatan ikannya. [1]

Berbasikal dengan Ikan

Berbasikal dengan Ikan
Sediakan sistem akuarium dan penapisan anda. Untuk memulakan, anda mahu akuarium anda dipasang sepenuhnya dan dipenuhi dengan semua yang anda mahukan di dalamnya, Lihat artikel kami mengenai penyediaan air tawar dan laut akuarium untuk maklumat lebih lanjut. Berikut adalah senarai semak perkara yang mesti anda lakukan sebelum memulakan - ini mungkin tidak sesuai dengan semua akuarium:
  • Pasang akuarium
  • Tambahkan substrat
  • Masukkan air
  • Tambahkan batu udara, pam udara, dll.
  • Tambahkan tanaman, batu, dll.
  • Tambahkan sistem penapisan (dan / atau skimmer protein)
  • Tambah pemanas
Berbasikal dengan Ikan
Perkenalkan sebilangan kecil ikan tahan lasak ke tangki. Matlamat anda dalam proses berbasikal ini adalah untuk mengisi tangki dengan ikan yang menghasilkan sisa tetapi dapat bertahan dalam tahap awal toksin yang cukup lama sehingga bakteria pemprosesan sisa yang bermanfaat dapat tumbuh. Oleh itu, anda pasti ingin memilih pelbagai yang terkenal sebagai ikan berbasikal yang baik dan mulakan dengan sebilangan kecil. Kemudian, setelah bakteria tumbuh, anda perlahan-lahan dapat menambahkan lebih banyak ikan dari pelbagai jenis. Berikut adalah beberapa pilihan yang baik untuk berbasikal ikan: [2]
  • Awan Putih
  • Zebra Danios
  • Cherry atau Tiger Barbs
  • Pseudotrophius Zebra
  • Gouramis berjalur
  • Tetras sinar-X
  • Anak Anjing
  • Kebanyakan orang kecil
  • Kebanyakan guppy
Berbasikal dengan Ikan
Beri makan ikan dengan berhati-hati. Semasa mengayuh akuarium dengan ikan anda, sangat penting untuk tidak memberi makan berlebihan kepada mereka. Walaupun ikan yang berbeza mungkin mempunyai keperluan diet yang berbeza, aturan praktis yang baik adalah memberi makanan sekali . Hanya menawarkan makanan bersaiz sederhana - anda tidak mahu makanan tambahan ditinggalkan semasa ikan selesai makan. Ini dilakukan kerana dua sebab:
  • Ikan yang makan lebih banyak menghasilkan lebih banyak sisa, yang boleh menyebabkan kadar toksin di dalam tangki meningkat sebelum bakteria berpeluang menjajah akuarium.
  • Makanan sisa akhirnya akan reput, menghasilkan toksin dengan sendirinya.
Berbasikal dengan Ikan
Lakukan perubahan air yang kerap. Semasa anda menunggu tangki anda berpusing, setiap beberapa hari, ganti kira-kira 10-25% air tangki. Seperti jadual makan yang dikurangkan di atas, ini adalah cara lain untuk memastikan tahap toksin tidak terlalu tinggi sebelum bakteria berpeluang tumbuh. Sekiranya anda mempunyai tangki air masin, jangan lupa untuk menambahkan jumlah garam laut yang sesuai setiap kali anda menukar air agar tangki sentiasa kemasinan.
  • Jangan gunakan air berklorin - ini dapat membunuh bakteria di dalam tangki, memaksa kitaran bermula dari awal. Sekiranya menggunakan air paip, pastikan untuk merawatnya dengan penyekat atau penyekat air yang sesuai sebelum menambahkannya ke akuarium anda. Jika menggunakan air botol, pastikan untuk membeli air suling, kerana air yang "disucikan" atau "minum" mungkin akan menambahkan mineral untuk rasa yang mungkin berbahaya bagi ikan.
  • Bersedia untuk melakukan perubahan air lebih kerap jika anda mula melihat tanda-tanda tekanan amonia yang serius pada ikan anda (lebih banyak maklumat di bawah di bahagian "Menyelesaikan Masalah Biasa".) Walau bagaimanapun, cuba elakkan tekanan ikan dengan mendedahkannya kepada perubahan besar dalam kimia atau suhu air.
Berbasikal dengan Ikan
Gunakan kit ujian untuk memantau tahap toksin. Apabila anda menambahkan ikan ke tangki anda, kadar bahan kimia toksik yang dikenali sebagai amonia dan nitrit akan meningkat dengan cepat apabila ikan melepaskan sisa ke dalam air. Oleh kerana bakteria bermanfaat mula tumbuh sebagai tindak balas terhadap bahan kimia ini, tahapnya secara beransur-ansur akan menurun menjadi hampir nol, dan pada saat itu selamat menambahkan lebih banyak ikan. Untuk memantau bahan kimia ini, anda boleh menggunakan alat ujian yang tersedia secara komersial, yang biasanya dijual di tempat yang sama dengan ikan dan akuarium. Ujian setiap hari adalah ideal, tetapi anda kadang-kadang boleh menjalani ujian setiap beberapa hari.
  • Anda ingin mengekalkan tahap ammonia di bawah 0.5 mg / L dan nitrit di bawah 1 mg / L sepanjang proses berbasikal (idealnya, ia mestilah kurang dari separuh daripada nilai ini.) Sekiranya bahan kimia ini mula menghampiri tahap yang tidak selamat, tingkatkan kekerapan air anda berubah.
  • Proses berbasikal selesai apabila tahap ammonia dan nitrit turun begitu rendah sehingga tidak dapat dikesan. Untuk tujuan praktikal, ini sering disebut sebagai "sifar", walaupun ini tidak tepat secara teknikal.
  • Sebagai alternatif, anda boleh mengambil sampel air ke kedai haiwan kesayangan tempat anda membeli ikan atau akuarium anda. Sebilangan besar akan menawarkan perkhidmatan ujian yang murah (ada yang melakukannya secara percuma!) [3] X Sumber penyelidikan
Berbasikal dengan Ikan
Tambahkan ikan tambahan sedikit demi sedikit setelah tahap toksin hampir-hampir. Proses berbasikal biasanya memakan masa enam hingga lapan minggu. Setelah tahap amonia dan nitrit sangat rendah sehingga tidak muncul dalam ujian anda, anda mungkin menambah lebih banyak ikan. Walau bagaimanapun, anda boleh melakukannya secara beransur-ansur, dengan memperkenalkan satu atau dua ikan baru sekaligus. Menambah hanya beberapa ikan sekaligus menyimpan peningkatan jumlah amonia dan nitrit di dalam tangki dari setiap penambahan baru dengan kemampuan bakteria untuk mengawalnya.
  • Selepas setiap penambahan ikan baru, tunggu sekurang-kurangnya seminggu atau lebih, kemudian uji air sekali lagi. Sekiranya tahap ammonia dan nitrit masih rendah, anda boleh menambah beberapa ikan anda yang seterusnya.

Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"

Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"
Berkumpul dan sediakan tangki anda. Untuk kaedah ini, kita akan mulakan dengan tangki yang dipasang sepenuhnya, tolak ikan, seperti dalam kaedah di atas. Namun, kali ini, kami tidak akan menambah ikan sehingga keseluruhan kitaran selesai. Sebaliknya, kami akan menambahkan sisa biologi secara manual semasa kami memantau paras air dan menunggu kitaran selesai.
  • Kaedah ini memerlukan banyak kesabaran, kerana ia memerlukan anda menunggu bahan organik yang anda tambahkan ke tangki anda reput dan mula menghasilkan produk sisa toksik. Namun, ia sering dianggap sebagai pilihan yang lebih "berperikemanusiaan" kerana tidak mendedahkan ikan kepada ammonia dan nitrit seperti kaedah di atas. [4] X Sumber penyelidikan
Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"
Masukkan taburan serpihan ikan. Untuk memulakan, masukkan hanya beberapa kepingan makanan ikan ke dalam tangki anda - kira-kira sebanyak yang anda gunakan untuk memberi makan ikan anda. Sekarang, tunggu sahaja. Selama beberapa hari akan datang, serpihan akan mulai membusuk dan melepaskan produk buangan (termasuk amonia) ke dalam air.
Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"
Uji air anda untuk amonia dalam beberapa hari. Gunakan alat uji (atau bawa sampel air ke kedai haiwan peliharaan tempatan anda) untuk menguji tahap amonia air anda. Anda mahu mempunyai tahap sekurang-kurangnya tiga bahagian per juta (ppm) . Sekiranya anda tidak mempunyai cukup amonia di dalam air anda, tambahkan lebih banyak serpihan dan tunggu sehingga reput sebelum diuji lagi.
Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"
Cuba jaga tahap ammonia pada kira-kira tiga ppm. Teruskan menguji air anda setiap hari untuk tahap amonia. Oleh kerana bakteria bermanfaat mula tumbuh di akuarium anda, ia akan mula mengonsumsi ammonia, mengurangkan kadar ammonia. Isi semula dengan menambahkan serpihan ikan setiap kali tahap amonia turun di bawah tiga ppm.
Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"
Mulakan ujian untuk nitrit, selepas seminggu. Apabila bakteria mula memakan amonia, mereka akan mula menghasilkan nitrit, jenis bahan kimia dalam kitaran nitrat (yang kurang toksik daripada amonia tetapi masih berbahaya bagi ikan). Mulakan ujian untuk nitrit setelah seminggu atau lebih - sekali lagi, anda boleh menggunakan alat ujian komersial atau mengambil sampel air ke kedai haiwan peliharaan untuk melakukan ini.
  • Sebaik sahaja anda mengesan nitrit, anda akan mengetahui kitaran telah bermula. Pada ketika ini, anda akan terus menambahkan ammonia seperti sebelumnya.
Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"
Tunggu penurunan nitrit secara tiba-tiba dan kenaikan nitrat. Semasa anda memberi makan bakteria dalam tangki amonia, kadar nitrit akan terus meningkat. Namun, akhirnya, bakteria bermanfaat yang cukup akan tumbuh untuk mengubah nitrit menjadi nit , jenis kimia terakhir dalam kitaran nitrat (dan yang tidak berbahaya bagi ikan.) Apabila ini berlaku, anda akan mengetahui kitaran itu hampir selesai.
  • Anda boleh mengesan fasa akhir kitaran ini dengan menguji nitrit (sekiranya anda mencari penurunan mendadak), nitrat (dalam kes ini anda mencari lonjakan mendadak dari tahap asas sifar), atau kedua-duanya.
Melakukan Berbasikal "Tanpa Ikan"
Tambahkan ikan sedikit demi sedikit apabila tahap ammonia dan nitrit hampir sifar. Selepas kira-kira enam hingga lapan minggu, tahap amonia dan nitrit akan turun ke tahap yang sangat rendah sehingga anda tidak lagi dapat mengesannya, sementara tahap nitrat harus tinggi. Pada ketika ini, selamat menambahkan ikan anda. [5]
  • Namun, seperti dalam kaedah di atas, anda pasti ingin menambahkan ikan anda sedikit demi sedikit. Jangan menambah lebih dari beberapa ikan kecil dalam satu masa dan tunggu sekurang-kurangnya satu atau dua minggu sebelum memperkenalkan kumpulan ikan anda yang seterusnya.
  • Pertimbangkan membersihkan substrat dengan selang siphon sebelum menambahkan ikan, terutama jika anda harus menambahkan banyak makanan. Makanan atau bahan tumbuhan yang mereput boleh menjadi bom masa. Sekiranya terperangkap di kerikil, amonia tidak akan masuk ke dalam air, tetapi jika ada sesuatu yang mengganggu, ia dapat melepaskan sejumlah besar amonia dengan cepat.

Mempercepat Proses Berbasikal

Mempercepat Proses Berbasikal
Tambahkan media penapis dari tangki yang matang. Oleh kerana mengayuh tangki dengan mudah boleh memakan masa hingga enam atau lapan minggu, pemilik akuarium telah lama mencari cara untuk memendekkan proses ini. Salah satu cara yang terbukti untuk melakukannya adalah dengan memperkenalkan bakteria dari tangki yang sudah dilancarkan ke tangki baru. Oleh kerana anda tidak perlu menunggu bakteria di dalam tangki anda mula tumbuh secara semula jadi, tangki anda harus berpusing lebih cepat daripada yang lain. Salah satu sumber bakteria yang hebat adalah penapis tangki - cukup menukar media penapis dari tangki yang sudah siap ke tangki baru untuk potensi peningkatan.
  • Cuba gunakan media penapis dari tangki yang berukuran sama dan mempunyai jumlah ikan yang serupa. Memadankan penapis anda dengan tidak betul (seperti, misalnya, menggunakan penapis dari tangki dengan hanya beberapa ikan di dalamnya untuk mengitar tangki dengan jumlah ikan yang lebih banyak) dapat menyebabkan banyak amonia daripada bakteria yang dapat diproses segera.
Mempercepat Proses Berbasikal
Tambahkan kerikil dari tangki matang. Dengan cara yang sama seperti media penapis yang membolehkan anda "memindahkan" bakteria dari tangki yang sudah siap ke yang baru, substrat tangki yang sudah mapan (bahan kerikil di bahagian bawah) dapat memberi anda kesan yang sama. Cukup tambahkan beberapa sudu substrat di atas substrat tangki yang ada untuk mendapatkan faedahnya.
Mempercepat Proses Berbasikal
Mempunyai tanaman hidup di akuarium. Tumbuhan hidup (berbanding dengan plastik palsu) biasanya mempercepat kitaran nitrogen, terutama jika mereka diperkenalkan dari tangki matang. Tumbuhan bukan sahaja dapat membawa bakteria bermanfaat (seperti bahan di atas), tetapi juga mengeluarkan ammonia dari air secara langsung untuk digunakan dalam proses biologi yang disebut sintesis protein.
  • Varieti tanaman yang berkembang pesat (seperti, misalnya, Vallisneria dan Hygrophila) cenderung menyerap ammonia yang paling banyak. Tumbuhan terapung juga berfungsi dengan baik.
Mempercepat Proses Berbasikal
Berhati-hatilah dengan risiko pencemaran silang. Satu kemungkinan kelemahan menggunakan media penapis atau substrat dari satu tangki untuk memindahkan bakteria bermanfaat ke bakteria lain adalah mungkin juga memindahkan secara tidak sengaja organisma. Banyak parasit, invertebrata, dan pelbagai mikroorganisma dapat ditransfer dengan cara ini, jadi berhati-hatilah mengenai kemungkinan ini terlebih dahulu dan jangan sekali-kali memindahkan bahan dari tangki yang diketahui tercemar dengan organisma berbahaya.
  • Perosak yang dapat dipindahkan dengan cara ini termasuk siput, alga berbahaya, dan parasit seperti ich dan beludru.
Mempercepat Proses Berbasikal
Masukkan sedikit garam ke tangki air tawar. Sekiranya anda mempunyai tangki air tawar, menambahkan jumlah garam yang sangat sedikit dapat membantu ikan anda tetap sihat ketika tahap toksin paling tinggi pada permulaan proses berbasikal. Ia melakukannya dengan mengurangkan ketoksikan nitrit, bahan kimia perantaraan dalam kitaran nitrat. Walau bagaimanapun, anda hanya perlu menggunakan paling banyak 0.4 auns per galon air - lebih-lebih lagi tekanan untuk ikan air tawar.
  • Pastikan menggunakan garam akuarium yang diperakui - garam meja tidak diformulasikan untuk tangki anda dan boleh membahayakan ikan anda.

Menyelesaikan Masalah Biasa

Menyelesaikan Masalah Biasa
Rawat tekanan ammonia semasa berbasikal dengan perubahan air yang kerap. Tekanan amonia (gejala berbahaya yang terdapat pada ikan apabila tahap amonia terlalu tinggi) selalu menjadi risiko semasa proses berbasikal. Sekiranya tidak ditangani dengan cepat, gejala ini akhirnya boleh mematikan ikan. Sekiranya anda melihat simptom di bawah, turunkan kadar amonia dengan menukar air lebih kerap dan menukar bahagian air yang lebih besar setiap kali: [6]
  • Kelesuan / kurang bergerak (walaupun makanan ditambah)
  • Enggan meninggalkan bahagian bawah tangki
  • Terengah-engah untuk udara di permukaan air
  • Mata, insang, dan / atau dubur yang meradang.
Menyelesaikan Masalah Biasa
Pertimbangkan peneutralan ammonia jika anda menghadapi masalah ketoksikan. Terdapat dua jenis: penghilang dan penyahtoksin. Sebilangan besar kedai haiwan peliharaan dan kedai akuarium akan menjual bahan kimia yang direka khas untuk meneutralkan amonia dalam akuarium. Walaupun ini dapat berguna jika tingkat amonia menjadi sangat tinggi sehingga mulai membahayakan ikan, mereka lebih berguna untuk memulai tangki baru kerana mereka membiarkan untuk melewati beberapa perubahan air, memendekkan waktu yang diperlukan untuk mengitar tangki baru.
  • Sebilangan orang percaya bahawa penghilang ammonia boleh berbahaya dalam jangka masa panjang. [7] X Sumber penyelidikan Ini mungkin disebabkan oleh salah faham mengenai proses detoksifikasi. Di dalam tangki, ammonia toksik (gas NH3) berada dalam keseimbangan terbalik dengan amonia terionisasi tidak begitu toksik (NH4 +). Sebilangan besar produk penyahtoksin mengubah amonia toksik menjadi bentuk yang tidak begitu berbahaya bagi ikan. Namun, setelah 24 hingga 48 jam, mereka akan melepaskan amonia. Itulah sebabnya produk ini harus digunakan: selagi bakteria berguna belum terbentuk DAN, dari semasa ke semasa membuat perubahan air separa (mengikut arahan pengeluar) untuk membuang sebahagian daripada ammonia yang terkumpul [8] X Sumber penyelidikan DAN walaupun tidak ditentukan, dosis detoksifikasi untuk keseluruhan tangki, bukan hanya untuk air yang baru (diganti), kerana amonia yang sudah terikat di dalam tangki akan dibebaskan segera (setelah 24-48 jam dari dos sebelumnya).
  • Mengubah 50% air (atau lebih) secara amnya memanjangkan masa yang diperlukan untuk mengitar tangki (atau bahkan menghentikan kitaran) hanya kerana bakteria berguna akan dihambat sementara dan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan pH baru. [9] X Buku sumber penyelidikan: "Nitrifikasi dan Denitrifikasi dalam Proses Enapan Lumpur Aktif" / Michael H. Gerardi. Atas sebab ini, ada yang mengesyorkan perubahan pH kurang dari 0.2-0.3 sehari. Katakan anda mempunyai tangki pH 7,8, mengganti 25% dengan air pH = 7 akan membawa pH akhir ke 7,6.
  • Bakteria berguna hanya mengubah bentuk ion yang terionisasi (tidak beracun), jadi mereka juga mendapat manfaat daripada produk ini. [10] X Sumber penyelidikan.
Menyelesaikan Masalah Biasa
Gunakan ikan mas hanya untuk menunggang tangki ikan mas semua. Walaupun mereka sering dianggap sebagai ikan akuarium klasik, ikan emas sebenarnya tidak digalakkan untuk mengayuh tangki. Masalah dengan ikan mas berasal dari fakta bahawa mereka mempunyai keperluan penjagaan yang berbeza daripada jenis ikan tropika yang paling biasa di akuarium hari ini. Oleh itu, mengayuh tangki dengan ikan mas dan kemudian menyesuaikan tangki untuk menampung ikan tropika boleh menyebabkan sekurang-kurangnya sebilangan bakteria mati akibat kepanasan yang lebih tinggi dan keadaan air yang berbeza. [11] Ini menekankan ikan mas, bakteria, dan ikan tropika - bukan resipi untuk tangki yang sihat.
  • Di samping itu, ikan mas moden agak mudah diserang penyakit yang mudah merebak ke seluruh akuarium. [12] X Sumber penyelidikan
  • Anda tidak mahu mengayuh akuarium dengan apa yang disebut ikan mas "pengumpan", yang tidak dijaga dengan baik oleh penternak dan penjual dan mudah diserang penyakit. [13] X Sumber penyelidikan
Adakah saya perlu mengitar air untuk Katak Kerdil Afrika?
Ya! Katak kerdil lebih peka terhadap kualiti air daripada kebanyakan ikan. Selesaikan kitaran tanpa ikan sebelum menambahkan katak ke akuarium anda.
Saya baru sahaja membeli mangkuk ikan baru. Bagaimana saya mengitarnya?
Anda tidak boleh mengitar mangkuk, kerana biasanya tidak mempunyai penapis, atau penapis yang tidak mencukupi. Mangkuk tidak baik untuk ikan, jadi beli tangki sebenar.
Berapa kerapkah kitaran tangki?
Sekiranya anda tidak melakukan sesuatu yang membunuh bakteria baik, anda hanya perlu mengayuh sekali sahaja. Beberapa perkara yang boleh membunuh bakteria baik adalah: air berklorin, membersihkan media penapis dengan air paip, penapis tidak cukup lama, dll.
Bagaimana saya dapat menjaga koloni bakteria yang dikitar semasa bergerak, atau adakah saya perlu mengembalikan keseimbangan setelah mengosongkannya?
Saya akan memasukkan media penapis ke dalam baldi dengan air dari tangki. Pindahkan segera dan siapkan tangki baru secepat yang anda boleh. Simpan air sebanyak mungkin dari tangki lama juga, sekurang-kurangnya 40%. Jangan biarkan media penapis kering atau bersentuhan dengan air paip yang tidak dirawat. Kedua-dua perkara itu hanya akan membunuh bakteria yang sudah anda miliki.
Bagaimana saya mengitar tangki ikan untuk ikan mas?
Lakukan kitaran tanpa ikan dan kemudian tambahkan satu ikan mas pada satu atau dua minggu. Pilihan lain adalah memiliki akuarium besar dengan satu ikan mas, memberi makan dengan hemat, dan melakukan perubahan air sebanyak 20% setiap beberapa hari. Banyak tanaman akan mengurangkan tekanan pada ikan semasa kitaran ikan dalam tangki.
Semasa berbasikal tanpa ikan, berapa kerap saya menambah makanan untuk membusuk?
Setiap hari sekali, sama seperti anda sekiranya ada ikan di dalamnya. Anda tidak mahu menambah terlalu kerap kerana ini boleh menyebabkan tahap ammonia anda meningkat.
Bolehkah saya mengitar tangki dengan makanan ikan lain selain serpihan ikan?
Ya, anda boleh menggunakan makanan ikan lain. Walau bagaimanapun, penggunaan ammonia tulen berfungsi lebih baik. Sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan amonia, pastikan bahawa ia tidak mempunyai aroma atau sabun pembersih di dalamnya, kerana ini tidak akan berfungsi untuk berbasikal.
Adakah ikan betta dan guppy hidup bersama?
Terdapat banyak maklumat bercampur, tetapi semuanya berkaitan dengan keperibadian ikan. Sebilangan gupsi diketahui mengetuk sirip betta yang lebih perlahan, tetapi sebilangan gupsi juga mungkin membuat kesalahan guppies untuk betta dan menyerang mereka kerana warna terang mereka. Cubalah dan lihat bagaimana kelanjutannya, tetapi dekatkan tangki ganti sekiranya anda perlu memisahkan sesiapa.
Sekiranya saya ingin memasang tangki ikan baru saya dengan kaedah berbasikal tanpa ikan, jenis ammonia apa yang perlu saya gunakan dan di mana saya boleh mencarinya?
Cuba Perkakasan Ace. Dapatkan amonia "Kekuatan Janitorial". Sekiranya anda menjumpai apa yang dikatakan sebagai "amonia tulen" di tempat lain, pastikan anda membaca bahan-bahan di dalam botol dan goncangkan botol - jika ia busuk, anda TIDAK menginginkannya! Tim's mempunyai Ammonium Chloride untuk berbasikal juga, walaupun anda harus membelinya secara dalam talian.
Adakah menambahkan kerikil, penapis, dan hiasan lain adalah langkah wajib untuk mengayuh tangki?
Satu-satunya langkah wajib ialah menambahkan media penapis biologi. Menambah kerikil / substrat lain mungkin terbukti bermanfaat, kerana bakteria bermanfaat akan menjajah di kerikil juga, tetapi koloni terbesar dan paling penting akan selalu ada di media penapis bio kerana ia mempunyai aliran air sisa yang berterusan yang masuk bersentuhan dengannya. Tanah jajahan yang mungkin terbentuk di kerikil dan hiasan akan sangat kecil dan tidak akan membuat perbezaan ketara semasa proses berbasikal awal. Menambah penapis karbon tambahan mungkin terbukti membantu membuang toksin di dalam air, namun tidak diperlukan untuk mewujudkan kitaran utama.
Berapa lama masa yang saya perlukan untuk menambahkan ikan saya di dalamnya jika saya menggunakan sedikit airnya, serpihan ikan dan penapis terpakai
Amonia tulen juga dapat digunakan dalam berbasikal tanpa ikan. Hanya gunakan ammonia tulen tanpa bahan tambahan lain, dan hitung berapa banyak yang perlu anda tambahkan dengan mencari "kalkulator ammonia".
Jangan takut untuk bercakap dengan profesional jika anda mempunyai pertanyaan mengenai tangki ikan khusus anda. Selalu lebih baik selamat daripada menyesal. Perlu diingat bahawa banyak kedai haiwan peliharaan komersial tidak menggunakan pakar.
Cara lain untuk mempercepat proses berbasikal adalah dengan menambahkan suplemen bakteria. Sebilangan besar kedai haiwan peliharaan menjual bakteria kultur, jadi jika anda tidak keberatan membayar sedikit tambahan, anda tidak perlu menunggu enam minggu untuk tangki anda berbasikal. Namun, sebilangan orang merasakan bahawa bakteria dalam produk ini tidak berfungsi, jadi untuk selamat anda harus tetap "menguji" bakteria dengan amonia.
Menggunakan sebahagian besar makanan atau bahan organik untuk mengitar (melepaskan amonia) boleh menyebabkan kuman bakteria dan bau yang tidak menyenangkan. Makanan juga boleh membentuk acuan di bawah air, menyakitkan ikan anda dan membiarkan koloni acuan tumbuh menjadi substrat anda.
Nitrat lebih dari 40 ppm dan amonia / nitrit lebih dari 4 ppm bermaksud anda perlu melakukan sedikit perubahan air, kerana ini boleh memudaratkan bakteria sihat anda yang anda cuba tumbuhkan.
asopazco.net © 2020